torsdag 21 mars 2013

Test handkikare Vortex Diamondback 10x42



I slutet på sommaren gick jag i köpartankar efter en handkikare. De allra enklaste modellerna uteslöts men jag ville inte heller ge en förmögenhet för något jag bara använder ibland. Jag scannade av marknaden och hade nog tänkt att beställa en från Amerikat.

Vortex var ett märke som verkade ha fått ett gott rykte om att ha prisvärda produkter. Europeisk kvalitet såsom Zeiss, Swarovski etc. var utanför min budget, även om jag sneglade lite på begagnat-marknaden.


Jag plöjde en del recensioner på Vortex sortiment, och den som modell som verkade mest intressant i prisspannet var Vortex Diamondback 10x42. Det visade sig bara skilja någon hundralapp mellan att beställa från USA eller att köpa den hos handladigitalt.se, så det blev affär till handladigitalt.se favör. Snabb leverans och kikaren var hemma.

Jag har jämfört den med enklare kikare, som t ex Focus 10x42. Priset skiljer en del mot de enklare för ca. 1500:- men skillnaden i optik är avsevärd! För denna kikare gav jag ca. 2700:-. Efter att ha använt den under ca. ett halvår kan följande slutsatser dras:


  • Optiken är långt före de riktiga budgetmodellerna, 
  • Den känns robust och tålig, skön känsla i reglagen för focus och dioptrin.
  • De medföljande gummi-skydden på objektiv satt fast dåligt på tuben. De tappades titt som tätt under jakt, och sedan nov ligger ett av dem i diket längs riksväg 132.
  • Kikaren matchar hyfsat prestandan hos mitt primära kikarsikte Leupold VX-3 3,5-10x50.

För den som idag saknar kikare kan jag verkligen rekommendera att skaffa en med någorlunda skymningsegenskaper. Jag har nog ökat mina viltobservationer med över hälften. Kikaren är alltid med på pursch och vakjakt, och morgonpass-utsmygningen längs med stora hyggen. En av kalvarna jag sköt i höstas hade aldrig blivit fälld utan denna kikare då jag aldrig hade observerat dem där de låg utan kikaren. Som en prisvärd jaktkikare kan jag rekommendera att skaffa denna!

Att handla från handladigitalt.se fungerade bra, leveransen var jämförbar med att beställa från USA, ca. fem dagar.





1 kommentar:

  1. Har också en 10x42, dock av märket Kowa. Fick den i 30-års present. Har varit suveränt nöjd med den. Tillräckligt stora linser för att funka längre på kvällen än de flesta av mina kikare, eller ja längre än min trijicon men inte lika länge som min SuB.
    Men hade jag gått i inköpstankar nu så hade jag definitivt kikat på Vortex, tycker de kikarsikten jag har av det märket är extremt mycket optik för pengen. Men jag använder hellre astro sweden än handla digitalt.

    SvaraRadera